Voisko joku visuaalinen viskaali ystävällisesti ottaa
digi-tv-kanavaoikeudet pois Maikkarilta ja Neloselta. Puulaakit
näyttävät käyttävän oikeuksiaan vain rahastukseen eli mobiilipeleihin.
Alas on vaatimustaso vajonnut, jos tuota tavaraa kutsutaan
tv-ohjelmaksi, präntätään kanavan ohjelmatietoihin ja odotetaan, että
töhkä julkaistaan lehtien tv-sivuilla. Eriteltynä peli peliltä.
Nelonen on vielä niin naivi, että yrittää välttää sanaa "mobiili", ja kutsuu killingit-pois-hölmöyksiään äly- ja taitopeleiksi.
A-studio uskalsi tarttua aiheeseen kuluttajansuojelun näkökulmasta, ja
rivi johtajia vakuutti kaikinpuolista vastuutaan ja vilpittömyyttään.
Kun näkökulmaa käännettiin toiseen suosittuun suojelukohteeseen eli
lapsiin, niin yhtiöiden mielestä pelaajat, jotka saavat syntymään
satojen ja jopa tuhansien eurojen kännykkälaskut, eivät suinkaan ole
lapsia. Uskoo ken tahtoo.
Sanokaa mun sanoneen: vielä tulee päivä, kun Maikkari+ tai Nelonen+ panee pelien sekaan lastenohjelmia.
Ja kun nyt taas vauhtiin pääsin, niin missä on Julkisen Sanan Neuvosto, kun sitä tarvitaan?
Klubi voisi kirjata periaatepäätöksen tv-ohjelmatietojen
tekstimainonnasta. Selitystekstit alkavat olla varsinaisia laatusanojen
hautuumaita. Leffa voi olla kanavan PR-offiisin mielestä koskettava, puhutteleva, valloittava, riemukas
ja vaikka mitä, ja tippaakaan miettimättä lehdet julkaisevat nuo
mainostukset. Vieressä saattaa tosin olla lehden oman kriitikon
näkemys, jossa riveillä ja rivien välissä todetaan, että laatusanoille
ei ole katetta ja leffa on vastenmielinen, kurja ja kanavasurffaukseen
kannustava. Ristiriitaisuus saa toimituksen näyttämään idiootilta,
mutta ehkä tarvitaan pari JSN:n langettavaa päätöstä tekstimainonnasta,
jotta perusperiaate journalismin objektiivisuudesta ulottuisi
ohjelmalistoihinkin asti.
Joo, on taas tulossa hellepäivä, perkele.
torstai, 10. elokuu 2006
Kommentit