Olen aiemminkin narissut tästä samasta aiheesta, tv-kanava Nelosen kyvyttömyydestä markkinoida ohjelmiaan katsojille – ja mainostajille. Sisuunnuin Castlen saamasta kohtelusta, ja saman charmantin herran kohtalo kyseisellä kanavalla kiukuttaa jälleen.

Suven alkaessa Nelonen ilahdutti sijoittamalla Castlen uusintakierroksen alkamaan klo 21.00. Riemua kesti vain muutaman viikon, ja sitten miekkonen tuupattiin taas likelle puolenyön. Tilalle laitettiin leffa. On aivan sama, arvioivatko kriitikot kulloisenkin rainan yhden tähden vai viiden tähden elokuvaksi, kun Castlen ystävälle olennaisin arvio on "minkä tähden".

Jokseenkin samanlaisen kohtelun saivat Totuuden anatomian uudet jaksot. Muutama viikko klo 21:n ohjelmapaikalla ja sitten ei sarjaa enää ollenkaan. Yhtäkkiä ja ilman edeltäkäypää varoitusta. Hupaisaa on, että molempia sarjoja on kesän aikana kanavan mainostrailerissa kehuttu kesän huippusarjoiksi. 

Menettely haiskahtaa sille, että kanavalla on tarkkaan syynätty katsoja- ja mainosmäärien suhdetta. Jos fyrkkaa ei tule sisään tarpeeksi, sarja pois vaikka kesken kauden ja leffa tilalle.

Lienevätkö Nelosella lainkaan ajatelleet, että tuollaisen tempoilevalla sisään/ulos-toiminnalla potkitaan omaan nilkkaan. Miksi katsojien pitäisi koukkuuntua johonkin sarjaan, kun kanava ei anna mitään takeita siitä, että uutta suosikkia todella lähetetään niin paljon, kuin sitä on tuotettukin? Jos kanava ei sitoudu tuotteeseen, miksi sitoutuisivat mainostajatkaan?

Hetken saisivat Nelosen herrat miettiä myös sitä, mahtaisivatko jonkin sarjan toivottua huonommat mainostuotot johtua siitä, että kanavan omat myyntimiehet eivät osaa hommiaan. Se nyt on jo nähty, että ohjelmien markkinointi katsojille on järjettömän huonoa, mutta miten lie myyntitaitojen laita silloin, kun ollaan samassa pöydässä mainosajan mahdollisen ostajan kanssa?

Torstaina 6.9. Criminal Minds palaa Nelosen ohjelmistoon. Klo 21.00. Kuinkakohan kauan sarja saa tuon paikan pitää?