Minulla on pari suosikkiteesiä yleismaailmallisesta kehityksestä.
Toisen mukaan suuret ikäluokat ovat viimeinen innovatiivinen ja uutta
luonut sukupolvi, ja heidän jälkeensä syntyneet ovat soveltavia
matkijoita. Toisen teesin mukaan Japanin kaltaisen talousmahdin takana
on kyky katsoa mitä muut ovat tehneet ja tehdä se sitten paremmin.
Noiden teesien vuoksi minun on kohtuullisen vaikeata ymmärtää, miksi
matkija- ja soveltajaporukka, jolla on takanaan rahaa ja
markkinapotentiaalia tekee hommansa miten sattuu ja kehtaa vielä
mainostaa sitä televisiossa. Suurella rahalla.
Mistäkö minä puhun? Nettisaitista nimeltä telvis.fi (en viitsi edes
linkittää). Se on muka enemmän kuin ohjelmaopas, mutta aikana, jolloin
netistä löytyy esim. jenkkikatsojille titantv:n kaltaisia palveluja ja
suomalaisillekin telkku.com, lopputulos on luokattoman surkea. Ei ole
viitsitty vaivautua tutkimaan, miten muut jo netissä olevat palvelut on
hoidettu eikä edes sitä, minkälaisia kanavaryppäitä digitalisoiduissa
kaapelitalouksissa on mahdollisuus tilata ja mitä kanavia niissä
ryppäissä mahtaakaan olla. Diginörtin aivoituksia ei ymmärretä
ollenkaan.
Ensinnäkin diginörtti asettaa digiboksissaan kanavajärjestyksen
haluamakseen. Jos diginörtillä on maksu-tv-palveluja, hän ennen pitkää
hakee ohjelmatietonsa nimenomaan netistä, koska painetuista lehdistä
puuttuu takuuvarmasti diginörtin seuraamia kanavia. Ohjelmatietoja
halutaan etsiä omien suosituimmuuspaketointien mukaan alistumatta
palveluntarjoajan vakiointeihin. Jos vapautta järjestellä kanavia oman
pään mukaan ei ole, palvelu on samaa tasoa kuin kuolleena syntyneen
suutarinpojan viimeinen valitus.
Vakavasti epäilen, että telvis.höh-palvelun vesselit eivät katso
televisiota eikä heillä ole digiboksia. Eivätkä he taida lukea edes
kustantajansa printtituotteita, koskapa saitilta puuttuu yhtiön
lehdissä julkaistuja kanavia. Analogisilla aivoilla ei
ohjelmatietopalveluja pidä lähteä pystyttämään.
lauantai, 30. joulukuu 2006
Kommentit