Minulla on pari suosikkiteesiä yleismaailmallisesta kehityksestä. Toisen mukaan suuret ikäluokat ovat viimeinen innovatiivinen ja uutta luonut sukupolvi, ja heidän jälkeensä syntyneet ovat soveltavia matkijoita. Toisen teesin mukaan Japanin kaltaisen talousmahdin takana on kyky katsoa mitä muut ovat tehneet ja tehdä se sitten paremmin.

Noiden teesien vuoksi minun on kohtuullisen vaikeata ymmärtää, miksi matkija- ja soveltajaporukka, jolla on takanaan rahaa ja markkinapotentiaalia tekee hommansa miten sattuu ja kehtaa vielä mainostaa sitä televisiossa. Suurella rahalla.

Mistäkö minä puhun? Nettisaitista nimeltä telvis.fi (en viitsi edes linkittää). Se on muka enemmän kuin ohjelmaopas, mutta aikana, jolloin netistä löytyy esim. jenkkikatsojille titantv:n kaltaisia palveluja ja suomalaisillekin telkku.com, lopputulos on luokattoman surkea. Ei ole viitsitty vaivautua tutkimaan, miten muut jo netissä olevat palvelut on hoidettu eikä edes sitä, minkälaisia kanavaryppäitä digitalisoiduissa kaapelitalouksissa on mahdollisuus tilata ja mitä kanavia niissä ryppäissä mahtaakaan olla. Diginörtin aivoituksia ei ymmärretä ollenkaan.

Ensinnäkin diginörtti asettaa digiboksissaan kanavajärjestyksen haluamakseen. Jos diginörtillä on maksu-tv-palveluja, hän ennen pitkää hakee ohjelmatietonsa nimenomaan netistä, koska painetuista lehdistä puuttuu takuuvarmasti diginörtin seuraamia kanavia. Ohjelmatietoja halutaan etsiä omien suosituimmuuspaketointien mukaan alistumatta palveluntarjoajan vakiointeihin. Jos vapautta järjestellä kanavia oman pään mukaan ei ole, palvelu on samaa tasoa kuin kuolleena syntyneen suutarinpojan viimeinen valitus.

Vakavasti epäilen, että telvis.höh-palvelun vesselit eivät katso televisiota eikä heillä ole digiboksia. Eivätkä he taida lukea edes kustantajansa printtituotteita, koskapa saitilta puuttuu yhtiön lehdissä julkaistuja kanavia. Analogisilla aivoilla ei ohjelmatietopalveluja pidä lähteä pystyttämään.