Kuluttajaviskaalit ovat viime aikoina kivasti kyykyttäneet matkapuhelin- ja laajakaistaoperaattoreita. Viimeisin vaatimus oli jotakin sen suuntaista, että laajakaistoista pitää markkinoinnissa kertoa, mikä nopeus on faktisesti - eikä eroa ilmoitettuun ja toteutuvaan saa olla 40 prosenttai enempää. Eli jos teen sopimuksen 24 megan laajakaistasta, vauhtia ei saa olla vähempää kuin 14 megaa ja risat.

Seuraavaksi sanotut viskaalit saisivat vaatia, että sekä laajakaistaa alun perin asennettaessa että sen toimivuutta myöhemmin tarpeen vaatiessa tarkistettaessa kustannus tällaisesta laaduntarkkailusta kuuluu operaattorille siitä riippumatta, onko vika ulko- vai sisäverkossa. Korjaaminen on sitten asia erikseen.

Juuri kun telkkarioperaattorin kusetuksesta pääsin irtautumaan, vastaan iski puhelinoperaattori. IPTV-asiakkuuteni paljasti, että 24 megan laajakaistani heittelehtii huomattavan paljon enemmän kuin viskaalien säätämä 40 prosenttia - alle yhden megan tai kokonaan poikki. 

Ja ei kun puhelimitse yhteyttä operaattoriin, mikä oli virhe numero 1. Ensimmäiseen asiakaspalvelijaan tuli toki yhteys aika äkkiä, mutta kun virkailijan analyysi oli, että vikaa on, puhelu yhdistettiin eteenpäin enempi ymmärtäville. 52 minuuttia kuuntelin roskamusaa, kunnes lopulta panin linjan poikki ja siirryin sähköpostitse valittamaan.

Valitusvirteeni tuli varmaankin puolen tusinaa vastausta ns. teknisen tuen eri henkilöiltä. Kaikille yhteistä oli se, ettei vika varmaankaan ollut operaattorissa vaan modeemissani (vaativat testaamaan toisella modeemilla - niitähän ihmisillä tietenkin on nurkissaan pilvin pimein) tai IPTV-boksissa (läppäri pätki silloinkin, kun boksi oli suljettuna). Joukossa oli tietysti myös pari hyvää-päivää-kirvesvartta-vastausta tyyliin "modeemi on linjalla".

Linja-arvokuvaaja (jisses, mikä sana) kertoi operaattorin väelle, että tavara on aina liikkunut vähintään 15 megan vauhdilla. Pääsin lukemaan tuon tiedon sähköpostistani 0,86 megan nopeudella. Jossakin vaiheessa "linja resetoitiin etänä", ja jonkinlaisen toimivuuden autuutta kesti osapuilleen viikon. 

Joku useista vastaajista muisti muistuttaa, että jos asentaja lähtee hommiin, lysti on ilmaista vain siinä tapauksessa, että vika on operaattorin verkossa. Jos taas asentaja havaitsee, että sisäverkko mättää, asiakas maksaa vianrajauksen viulut - kustannuksen määrää ei kuitenkaan kerrottu eikä operaattorin nettisivuiksi kutsutusta sekamelskasta tahdo tietoa löytyä. Nettipalvelussa voi toki asentajan käynnin perua, mutta millä ihmeellä perut, kun linjan pätkimisen vuoksi ei nettiin pääse tai yhteys katkeaa kesken asioinnin.

Kun olin valittanut kolme viikkoa,  tapahtui virhe numero 2: tekninen tuki lähetti Herra Korjausherran talojakamoon. Soitti sieltä Herra kännykällään, että 16 megaa tulla hurisee. Kahdeksan kerrosta ylempänä tuosta vauhdista oli kadonnut kolme megaa. Herra Korjausherran näkemys oli, että kun on vanha talo ja vielä putkiremppaakin tehdään, niin kaikkea voi käydä. Oli siis saanut vian rajattua talon sisäpuolelle, mutta ei esimerkiksi kysynyt, että tarkistettaisiinko puhelinpistokkeet. Ei asuntoon saakka tullut, kun kerran sai työnantajansa vapautetuksi viallisuudesta.

Muutamaa minuuttia Herra Korjausherran poistumisen jälkeen tuli operaattorin tekstiviesti, että "Ilmoittamanne häiriö -- ADSL on korjattu". Ja tänään tuli sitten lasku Herra Korjausherran visiitistä: enemmän kuin kahden kuukauden liittymämaksut. Vähän sama tilanne kuin jos menisin vaikkapa johonkin virastoon valittamaan siitä, että maailmassa on virhe, maksaisin hurjan käsittelymaksun ja saisin vastineeksi tiedon, ettei juttu sille virastolle kuulu.

Linja muuten pätkii edelleen.

Olisin välttynyt koko pelleilyltä, jos olisin tiennyt, että ADSL-modeemissani on sisäänrakennettuna linjan diagnosointi. Ihan ilmaiseksi modeemin edustaja antoi toimintaohjeet ja analysoi datavirrasta tulokseksi sen, että linja on viallinen. Vaan kun olen vain seminörtti, niin en tiennyt. Normikansalaisella ei ole oikein muita mahdollisuuksia kuin pelata upporikasta ja rutiköyhää joutuessaan kutsumaan vian paikallistajaksi Herra Korjausherran.

Nyt on taloyhtiön asia hoitaa homma kuntoon - nimenomaan nyt siitäkin huolimatta, että putkiremontin yhteydessä linjat modernisoidaan kaiken maailman kuiduilla ja kaapeleilla.