Televisiojulkaisustani saatoin lukea uutisen siitä, että Nelonen on päättänyt olla lähettämättä Castlen kolmatta kautta. "Sarja on ollut hyvin menestyksekäs Yhdysvalloissa, mutta Suomessa se ei ilmeisesti aivan löytänyt yleisöään."

Miten sarja olisi voinutkaan löytää yhtään ketään, kun Nelosen ohjelmasijoittelu ja markkinointi ovat osoittaneet täydellisen impotenssinsa joka käänteessä.

Castlen ykköskausi tuotiin ruutuihin kesäohjelmistoon, jolloin Nelosella on vielä vähemmän katsojia kuin yleensä. Ei ennakkomarkkinointia, ei pihaustakaan. Kakkoskausi ei saanut sen parempia mahdollisuuksia, kun jaksot sijoitettiin jonnekin sunnuntain ja maanantain väliseen yöhön. Ei ennakkomarkkinointia, ei pihaustakaan.

Vertailun vuoksi: Jenkeissä suosion on taannut huolellinen prime time -ajoitus kello 21.00 tiistai-illassa.

Väistämättä tulee mieleen muinainen Kolmostelevisio, joka keksi sijoittaa kapteeni Kirkin ja muut veluripaidat lauantai-iltapäivään viikosta toiseen vaihtuvin kellonajoin. Jossakin kohtaa sitten vihellettiin peli poikki, kun ei katsojakuntaa löytynyt - ei kanavalle alkuvaiheessa muutenkaan, Star Trekin kaltaiselle nörttikultille vielä vähemmän. Vain televisiokulttuuria täysin tuntemattomat idiootit saattavat keksiä Enterprise-retkeilyn ajoitukseksi jotain niin typerää kuin lauantai-iltapäivän.

Nelosen aloittaessa kansaa huvitettiin hauskoilla mainoksilla, joissa tauottoman Partnerin pärinän sijaan luvattiin Jotain ihan Muuta. Vuodet ovat syöneet mottoa maksukanavien ahnehtimisen ja katsojakunnan ylenkatsomisen tahdissa.

Jälkimmäisestä hyvä esimerkki on maksullinen 4 Kino, jonne Nelonen on siirtänyt suosittujen sarjojensa uusintoja. Ainakin Helsingin kaapeliverkossa kanava suoltaa ohjelmaa jo aamukymmenestä, mutta niitä ei voi ajastaa katsottavaksi eikä tallennukseen ohjelmaoppaasta. Nelonen ei näet viitsi vaivautua täyttämään EPG-tietoja, vaan kuittaa yhdeksän tunnin ohjelmavirran ilmoituksella "Lähetys alkaa klo 19.00". Hyvä tapa hukata katsojia, sillä minä ainakin aion luopua tästä Nelosen maksu-tv:stä 1.6.