Täytin eilen 9 kuukautta. Se on kuulemma sellainen ikä, että pääsee pois pentuluokasta ja saa käydä varpuja nuuhkimassa ihan virallisissa kokeissa. Niistä viis, kunhan ei enää missään eikä koskaan sanota Äijää vauvaksi. Juniori menettelee.

Tähän ikään olen tässä huushollissa oppinut, että akat määrää. Isomummu-Nuudeli määrää, saako puruluunsa pitää vai istuuko se sen päälle ja irvistelee. Isotäti-Maija määrää leikeissä ja on pitänyt mua vinkulelunaan, mutta siihen tulee kyllä vielä muutos. Molemma akat käytttää mua juoksupoikanaan eli käskevät mua ilmaisemaan juttuja Narunjatkeelle – niinku sellasia, että tartteis safkaa ja pitäis päästä ulos. Isoeno-Nuutti kertoi, että samaa tekivät akat hänellekin kun vielä tässä huushollissa asui. Ei ihme että Nuutti muutti.

Mettäkoirajuttuja on opeteltu lisää. Taannoin oltiin oikein isolla porukalla nuuhkimassa pusikoita, kun testattiin jotakin ihme taipumuskoetta. Kyllä minulta se nuuhkiminen käy, mutta pitikö sitä häiritä paukuttelemalla starttipistoolilla melkein korvan juuressa. Oikein laittoi hyppäämään ilmaan, mutta jatkoin minä sitä nuuhkimista. Kun Maijalle kerroin, että ampuvat, niin akka vaan hihitteli ja sanoi, ettei kunnon mettäkoira hyppele, nostaa vaan vähän päätään eikä ole moinaaskaan.

Sen nuuhkimisen perään olisi pitänyt mennä pieneen tötteröön, johon olivat sen haisevan vainaan laittaneet. En mennyt, ja sanoin Maijallekin, että tommosiin ei kyllä tarvii mennä. Maija oli samaa mieltä, mutta ennusti, että ei mene kauan, kun meidän olohuoneen lattialla on tommonen tötterö leikkejä haittaamassa. Voi olla oikeassa, Maija usein on.

Maijalta minä olen senkin oppinut, että kunnon mäyräkoiralla tarvii olla joku juttu, jolla se saa Narunjatkeen olon epävarmaksi. Ihan vaan sen takia, ettei kaksijalkaiset pidä mäyräkoiraa itsestäänselvyytenä. Maija neuvoi jo varhain kokeilemaan, miten helposti Narunjatkeen saa epätoivon partaalle silloin, kun se yrittää ottaa meistä näytelmäposeerauskuvaa. Voin sanoa, että helposti. Erittäin helposti. Tarvitsee vain sinnikkäästi pyrkiä istumaan tai jännittää peräpää niin että se näyttää olevan ihan eri koirasta. Näin:

1572829.jpg

Yst. terv.
(S)epeli, juniori-Äijä