Sen jälkeen, kun Helsingin kaapeliteeveeasiakkaita palvellut Welho siirtyi DNA:n leikkikentäksi, asiakkaita on kyykytetty raskaimman jälkeen. Kahden perinteisesti ilmaiseksi ja ilman ohjelmakorttia näkyneen kanavan, BBC Worldin ja Deutsche Wellen, muuttuminen maksullisiksi ilman edeltäkäypää varoitusta ylitti jo valtakunnallisen uutiskynnyksenkin.

Toimittajat vain ovat tehneet kotiläksynsä huonosti, sillä katastrofin koko kuva ei ole valjennut heille eikä sen vuoksi myöskään lukijoille.

Periaatteessa tilannetta voisi verrata siihen, että oikeus aamun työmatkaliikenteen ilmaiseen ajanvietteeseen eli Metro-lehteen olisikin tilattava, mutta sitä ei saisi yksin kappalein vaan pakkopullapaketissa, jossa olisi mukana Urheilulehti, Maailman vahvin Nalle -sarjakuvalehti, Tiede-lehti, jokin matkailujulkaisu ynnä jokin leffalehti. Pakkopullapaketin kuukausihinta olisi 9,90, mutta sen lisäksi siitä halutusta Metrosta olisi maksettava vielä 3 euroa kuussa. Eikä siinäkään olisi vielä kaikki: pitäisi lunastaa 2,52 euron kuukausihintainen kortti, jotta handelia voisi ylipäänsä tehdä.

Jos ylläkuvattu tilanne todella tapahtuisi, kuluttajaviranomaiset huutaisivat varmaankin kurkku suorana ja langettaisivat uhkasakkoja ja muita sanktioita. Mutta kun kusetusta harrastetaan maksutelevision puolella, viskaaleilla ei nouse edes kulmakarva.

Kanavien maksullistaminen osuu DNA-surkeuteen, jossa "valtuutuksissa on viivettä".  Tarkoittaa suomeksi sitä, että asiakkaiden maksamia kanavia ei näykään. Itseltäni on jo toista viikkoa ollut kateissa kolme Discovery-kanavaa.

DNA:n ns. asiakaspalvelun viimeisin ehdotus oli, että laukkaisin johonkin firman puotiin vaihtamaan ohjelmakorttini uusiin, jos se vaikka auttaisi. Palvelua kai olisi se, että panisivat postiin uudet kortit, mutta kun ovat kyykytyslinjalle lähteneet niin tuollainen ei varmaankaan juolahda edes mieleen.

Kun ei kerran juolahtanut mieleen, että BBC Worldin ja Deutsche Wellen maksullistamisesta olisi pitänyt asiakkaille tiedottaa etukäteen.